(arzator de tamaie)
Desi termenul ,,celadon" e oarecum inselator, insemnand ,,verde", a fost acceptat deoarece termenul de Vest pentru ceramica coreeana este ,,Cheong-ja", insemnand verde jad. Mai jos, cateva tipuri de ceramica coreeana:
Cheong-ja-Este tipul de ceramica verde jad si e denumit ,,celadon" sau ,,celadon verde" pentru a o distinge de celelalte tipuri de ceramica. Sensul literal al cuvantului ,,Cheong-ja" e portelan albastru/verde.
Bun-Cheong-Asa e numit tipul de ceramica de culoare maro-maro deschis. Desi e un termen impropriu, celadon insemnand ,,verde" , este uneori numit ,,celadon maro". Din lipsa unui termen vestic pentru acest tip de ceramica coreeana unica, a fost numita ,,Bun-Cheong" adica ,,portelan maro" pentru a-l distinge de alte culori.
Baek-ja-Desi e uneori numit, in mod incorect, Celadon alb, Baek-ja inseamna de fapt portelan alb si este numele de ceramica alba facuta de artizani coreeni.
IstorieDesi istoria ceramica coreeana se intinde pana in epoca neolitica, ceramica neagra, produsa de triburi, a fost dezvoltata mai apoi in Celadon (Cheong-ja) in timpul dinastiei Koryo.
Dinastia Koryo(918 - 1392 d.Hr.) a avut o puternica influenta budista. La mijlocul secolului 10, artisti invatati in China, au inceput creearea Celadon-ului, folosinf tehnici de incrustare si de aramire. Utilizarea acestor tehnici coreene au fost unice in istoria ceramicii. Nivelul de calitate, finete si frumusete a reusit sa intreaca alte tari si a ajuns sa fie venerat de chinezi pentru simplitatea si eleganta sa. In palatele dinastiei Koryo, din celadon era facuta atat vesela, cat si obiecte de arta.
Cele mai bune exemple de Celadon au fost facute la jumatatea si in a 2-a parte a secolului 11, de artisti ce raman inca necunoscuti. Odata cu invaziile mongole din 1231 d.Hr cultura infloritoare a icneput sa scada, si odata cu ea si calitatea ceramicii. Pana la inceputul dinastiei Chosun (1392-1910) cea mai mare parte de fabricare a Celadon-ului fusesera pierdute.
Portelan maro(Bun-Cheong)In secolul 15, la mijlocul dinastiei Chosun, portelanul maro, Bun-Cheong, a aparut si a devenit utilizat zi de zi de oamenii din acea perioada. Acesta a fost folosit de toate clasele societatii, spre deosebire de Celadon, care era folosit doar de calugarii budisti si aristocrati. E mai dur in finisaj decat celadon-ul si nu poseda o astfel de frumusete.
Portelanul alb(Baek-ja)Portelanul alb a aparut in secolul 16, a fost larg fabricat si folosit de oamenii de rand.
La sfarsitul secolului 16, Japonia a lansat o serie de invazii in Coreea(ImJinWaeRan) si a mutat fortat multi dintre artizanii coreeni in Japonia. Acesti artizani au influentat stilul de ceramica japonez, si de aceea e mare asemenare intre arta ceramicii japoneze si a celei coreene.
Celadon-ul astaziLa sfarsitul dinastiei Chosun, in anul 1910 , fortele japoneze au colonizat Coreea. In timpul acestei perioade de colonizare japoneza(1910-1945) ceramica coreeana ca si arta, a murit. Portelanul alb si cel maro au continuat sa fie produse, dar de o calitate inferioara si utilizat zilnic, deci nu era considerat arta.
Dupa ce Coreea s-a eliberat de domninatia japoneza la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial si prin razboiul coreean de supravietuire(1950-1953), arta nu era la ordinea zilei. Dar la jumatatea anului 1950, s-a stabilit un grup de artizani coreeni pentru a descoperi arta de mult pierduta a Celadon-ului din Koryo. Din acel moment s-au facut progrese uimitoare in redescoperirea artei pierdute, si astazi sunt aproape capabili sa reproduca celadon-ul din Koryo.
Intelesul Celadon-uluiAmbele modele si forme utilizate de Celadon-ul din Koryo au fost reprezentari ale credintei spirituale. Aceste credinte au fost favorizate de shamanism si credintele budiste ale epocii. Acestea sunt cele mai frecvente incrustari de pe Celadon.
...(cercul ) ... (lotusul ) ... ( bujorul ) ... ( rata ) ... ( cocorul) ... ( pestele ) ... ( tigrul ) . ( dragonul ) ( crizantema ) ... ( pinul )
In plus fata de simboluri si insemnatatea lor, formele ceramicii au sens. Formele vaselor sunt derivate din natura.
Aici puteti vedea vasul cu inspiratie de bambus, sau
aici vaza cu inspiratie de pepene. Alte forme cu inspiratie din natura sunt cele cu animale, ca
acest arzator de tamaie cu broasca testoasa. De asemenea, exista vase in forme umane. Vaze si sticlele (Byeong-Mae, Ju-Byeong) reprezinta barbati si femei.